Segueixo i acabo amb els nanos de secundària.
Per començar, el més important és poder fer classe. Si tens bàndals maleducats a l'aula, o directament animals, tot el que es pugui proposar es quedarà en paper mullat perquè els professors no podran implementar-ho, així que el prioritari és donar les condicions per a que el professor pugui impartir amb relativa facilitat. Calen classes més petites, doncs més professors.
Que tot i així hi ha individus subversius que et boicotegen la lliçó? Segregació. Una classe NOMÉS per als qui no els interessa la lliçó ordinària. Un lloc on no els aburreixin amb números, sintaxis i demés: no tothom ha de tenir carrera, no és cap desgràcia. Que els ensenyin coses que els puguin ser útils: coneixements tècnics, treball social, feina al camp, etc. Aquesta segregació ha de venir d'una observació prèvia de professors i equips pedagògics, "que siguin tots els que estan i estiguin tots els que són", i sempre amb la porta oberta a tornar a la classe normal.
Un cop es pot fer classe sense més merder de l'estrictament necessari dedicim quines competències han de tenir els nostres adolescents. Tot i que estic obert a propostes, jo ho tinc clar:
- Han de saber redactar amb correcció. A la universitat encara hi ha qui no articula paràgrafs coherents o qui no sap estructurar el que explica. Això és vital i s'ha de treballar. Que es valori a totes les matèries previ treball a una assignatura més específica, com català i castellà, ja que ha de ser bàsic.
- Anglès. A primària vam incidir en la comprensió, introduïnt fins i tot dibuixos animats no doblats. Ara ens interessa l'expressió. Cal, per tant, ensenyar l'anglès amb finalitats comunicatives. I podem reforçar-lo encara més amb una matèria normal donada en aquesta llengua (història, ciència, tecnologia, informàtica, què se jo).
- A més de seguir reforçant les matemàtiques i les ciències, crec que a partir dels 16 poden començar a tenir fonaments d'economia, dret i política. És la manera més ràpida de construir una democràcia de nivell. Una societat informada, nois i noies de 18 anys que puguin llegir un diari des de la comprensió, que cap polític els pugui enganyar, que puguin entendre, en resum, com funciona el món.
- En aquest sentit, cal potenciar també l'expressió oral. Ha de deixar de ser un do o una habilitat d'alguns, tothom hauria de saber articular discursos per expressar el que creu o el que vol dir de manera correcta. Més exposicions, al principi del camí sobre temes més interessants per l'alumnat, o més propers, i amb el pas del temps sobre qualsevol matèria. A 3r i 4t d'ESO, també el Batxillerat, podrien introduir-se fòrums de debat com a matèries obligatòries. No cal que tinguin molt pes en hores, potser una o dues al mes, però seria útil.
- Una altra cosa que crec que és bàsica en edats més avançades és el pensament crític. Tenim un món que, en molts sentits, és una puta merda. Hi ha gent que fa coses horribles, ho han de saber i ho han de condemnar. Vivim en una societat superficial i consumista, tenim mitjans de comunicació que treballen abominablement i la injusticia social és la norma, no només al tercer món, també a casa nostra. Crec que des de l'escola poden plantar-se llavors en aquesta direcció, ja que és des d'allà que començarem a canviar el món. I es pot fer sense manipular, compte.
- Per acabar, crec que hem d'educar bones persones. Cal educar en la tolerància, i més, en la societat on vivim, tan plural. Gènere, raça, religió, cultura i demés haurien de deixar-se de banda quan parlem de persones, i els nens han de ser educats en el respecte a la diferència. crec que es tan prioritari com que aprenguin a escriure be.
Després hi ha un punt on no tinc tan clar què s'ha de fer: la llibertat o no d'elecció d'allò que volen estudiar. Jo, per exemple, sempre vaig tenir clar que les lletres eren el que més m'anava, no m'interessaven en absolut les classes de biologia o química de 3r i 4t i em preguntava per què coi les havia d'estudiar si, com he confirmat, ni em servirien de res ni les recordaria quan creixés. Hi ha, però, qui argumenta que a segons quines edats no tothom pot escollir, o no ho te tan clar; que és millor tocar totes les matèries per donar una base el més ampla possible.
I el darrer tema serien les excursions. No se a altres llocs, però fins on jo se podríem treure més suc. Anar a plantes de reciclatge, per exemple, per saber com funcionen, o a la fàbrica de Donuts, que diuen que et treu les ganes de menjar putricaos de per vida. Una ruta pel Raval pe ser conscient del que t'envolta, a centres de desintoxicació per saber com pots acabar si toques el que no has de tocar, a residències d'ancians o fins i tot al camp a que t'ensenyin d'on ve allò que menges.
Acabo amb aquest video, sense paraules...
6 comentarios:
No estic d'acord amb l'últim paràgraf, i mira que me'ls he llegit tots. Les ciències són NECESARIES i fundamentals per crear persones amb criteri. Tu saps que existeixen els àtoms, que hi ha una tabla d'elements químics que compossen el tot i que hi ha unes lleis de Newton que (en principi) regeixen el nostre univers. Si no t'ho expliquen així es fàcil que et venguin la moto amb creences religioses d'un Deu monoteista, motor inmovil de l'univers.
Tres quarts del mateix amb la física, saber que els cossos s'atrauen, que es necesari un peralte per a que no se surti el movil de la corva o que la velocitat es espai partit per temps es FUNDAMENTAL.
Ja no parlar de les matemàtiques que haurien de ser obligatories inclús als primers cursos de totes les carreres perque ajuden a l'estudiant a pensar de manera pragmàtica i fer us dels coneixements que ha apres per arribar solucionar problemes.
Crec que les ciencies igual que l'historia, la filosofia o qualsevol tipus de carrera de lletres serveix com a cultura general.
Germ el coneixement no te fronteres NI DE LLETRES NI DE CIENCIES... tot al cap i a la fi va enmagatzemat al cervell.
Prou d'acord amb tot. La redacció és bàsica i alguns treballs són de vergonya aliena. D'acord també amb l'anglès, falta expressió. En realitat estic d'acord amb tot, però trobo que falten hores per tot arreu.
Jo també tenia clar que ni biologia, ni química, ni física ni molt menys matemàtiques.
Accepto el que dius, Germ. Ja he comentat que no ho tenia clar, que veia arguments per tots dos costats. El tema que dius que així és més facil que et facin creure amb el deu motor de l''univers és més dubtós. Als Estats Units hi ha físics i científics genials que s'ho creuen...
Els USA creuen en OVNIs i en España encara hi ha gent que creu que el 11 M va ser E.T.A... jo cada cop crec més en la mort de l'especie humana i tornar als origens.
Ei Pau, em permeto el luxe de participar en el teu blog, ja que el tema que tractes em sembla prou interessant.
Crec que t'equivoques en definir certs alumnes com a animals. Els alumnes que tenen dificultats (tan socials com intelectuals) a l'ensenyament secundari és perquè va haver algún moment de la primària en el qual es van perdre. Així van arribar a secundària amb mancances i si el professor d'ESO no hi ha posat remei aquesta mancança es veu agreujada, perden el tren i focalitzen totes les seves motivacions en la socialització. El que passa és que aquesta no es veu recompensada ja que costa trobar "bones companyies" si ets l'últim de la classe.
Amb tot això el que vull dir és que és molt important que el professor sàpiga on està donant classes i a qui les hi està donant. És un esforç que se li ha d'exigir al professor. Ell ha de veure en l'alumne qualitats (les té perquè tothom en tenim). Si segregues als alumnes fas que
1-tinguin més difícil la resocialització i
2-presuposes que a l'alumne li agradarà més fer un mòdul que no pas Biologia o Polítiques. I això no ho saps. Només saps que s'aburreix perquè no pilla res. Potser quan ho pilli veu que aquest és el seu camp; o potser no però com a mínim haurà pogut triar.
I amb l'últim paràgraf si que no hi puc estar d'acord. A la secundària ensenyes uns mínims, no pas cap especialització. Això com a molt passa a Batxillerat. T'imagines que jo digués que a mi la història no em serveix de res? Han de poder sortir els alumnes de l'institut sense tenir uns mínims coneixements de la història? Jo crec que no. Com a mínim si volem tenir un model de societat mínimament culte. I això és aplicable per a totes les matèries.
Perdó per haver-me estès tan,ja callo.
Molts records!!
Joanet Roma
No et tallis Joanet Roma, el Pau es gay i ja està.
Publicar un comentario