Històries nocturnes, bogeria global, reflexions d'estar per casa, anècdotes amb suc, apunts d'actualitat i malaltia futbolera.


miércoles, 13 de mayo de 2009

La pèrdua de la independència

El País coloca avui a les seves pàgines centrals un impresentable quadernet dedicat a les marques. La iniciativa no és nova. Des de fa una setmana Cuatro i Telecinco inclouen als seus espais publicitaris promocions en favor de les marques en sentit genèric. El quadernet, innocentment farcit de reportatges sobre la costosa fabricació de les marques, el responsable control de qualitat sobre els productes i l'anecdòtica referència a determinades firmes (Dodotis, Kleenex, Bimbo) que han acabat donant nom als productes comercialitzats.

Avui dia les marques conegudes estan de capacaiguda perquè les blanques ofereixen idèntica qualitat a menor preu. Succeeix que les Coca-Cola, Kraft, Bimbo o Nestle tenen gran pes en els espais publicitaris de cadenes i diaris. Les marques, en resum, donen molta pasta als mitjans. Si les marques no venen, no es publiciten, i si no es publiciten, els mitjans tenen menys ingressos.

És lícit preocupar-se pels ingressos, però no si així estas venent-te. Un mitjà perd independència si prioritza allò comercial a la veritat. Si diaris i televisions recolzen tan descaradament aquests interessos, es faran ressó si alguna d'aquestes empreses xuten treballadors indiscriminadament, ofereixen mals productes o tenen dirigents corruptes?

Per aprofundir sobre el tema seguiu la web d'Albert Sales, sociòleg de la UPF i activista.

No hay comentarios: