Històries nocturnes, bogeria global, reflexions d'estar per casa, anècdotes amb suc, apunts d'actualitat i malaltia futbolera.


viernes, 4 de febrero de 2011

La millor série de la història

En plena crisi a Islàndia l'estiu passat, Jon Gnarr va postular-se com a candidat a governador de la capital, Rekjyavik. Va prometre la legalització de les drogues al Parlament, ancorar un vaixell al fons del mar amb tot de delinqüents financers a dins i un Disneyland al costat de l'aeroport, de manera que, naturalment, va guanyar. Una vegada va haver de pactar (els islandesos deuen ser burros, però no com per donar-li majoria absoluta), el tal Gnarr va advertir els altres partits: "No pactaré amb ningú que no hagi vist la série sencera de The Wire".



Jo fa pocs minuts que he acabat el darrer capítol de la última temporada. 5 seasons, 60 capítols. Puc pactar amb en Gnarr i puc veure que sota aquest pallasso hi ha un tio amb cap. The Wire és un pepino de série. Una genialitat. Un producte sensacionalment pensat i magistralment executat que retrata un dels abocadors d'Amèrica, Baltimore.

Qualsevol polític que vegi la séries'adonarà quins camins porten a la marginalitat, com cuidar als policies i, de pas, conèixer les seves trampes. Aprendran també que la vida política té un tant per cent de vocació i bones intencions però un altre percentatge més fosc d'interessos i ambicions, de comptes pendents i favors passats que passen factura a les promeses que t'han fet guanyar, pressupostos que es desquadren de cop i volta, mirades cap un altre costat que amparen la desaparició dels problemes.


Però més enllà del guió i el puzzle perfecte que dibuixa. Més enllà del seu ritme mastegat, en ocasions difícil. Més enllà de l'aroma a cinema del bo, de la perfecta ambientació, que més que ambientació és reportatge. Més enllà de totes les virtuds sobresurten els personatges. La humanitat de tots plegats, la prova feta série que el bé i el mal són categories relatives, mai absolutes.


Així podrem entendre el viatge del protagonista McNulty, un policia tan talentós com desgraciat. Alcohòlic, desastrós com a pare, al·lèrgic a l'autoritat i fins i tot mesquí -el moment on porta l'indigent a Cleveland és memorable-. Al seu costat, de vegades sense arribar a compartir-hi escena mai, coneixerem gàngstas, policies, professors, polítics, periodistes, estibadors, ionquis i els nens dels barris xungos.

Comprobarem que el tio més dur de Baltimore, Omar Little, pot atracar els magatzems de droga del pitjor narcotraficant de la ciutat amb una escopeta i hores més tard fer-se carantonyes amb un altre home. Veurem que un poli enxufat pel seu oncle i que abusa de l'autoritat acabarà esdevenint un professor competent d'una escola pública. Entendrem com el millor alumne de la classe pot acabar recollint ferralla per pagar-se el crack. O com el sindicalista dels estibadors benintencionat acabarà corrompent-se i amparant el narcotràfic al seu port per seguir mantenint la seva familia.

Sense superherois perfectes ni miserables fills de puta. Com la vida.



Vídeo molt xulo sobre la série.

Enyoraré les escopinades del nigga del mocador. La caiguda d'ulls de la Kima. El geni criminal d'Stringer Bell. Els pels de punta que em produïen els matons d'en Marlo. Les bones intencions del boxejador redimit. Els discursos interessats de l'alcalde. La ràbia tràgica d'en Sobotka. La forma de beure cafè del grec. Cada nou assalt de l'Omar. I el xiulet que anava abans. La veu d'en Barksdale. L'anell d'en Bunk. La sala d'escoltes d'en Freamon. Els projectes d'en Bubles. Les borratxeres de la policia. el repic de plats del final de cada episodi.

Obra mestra.

Però compte. Veure aquesta série produeix el mateix efecte que veure el Barça d'ara: la resta et sembla una merda. Tal qual.

7 comentarios:

Roger dijo...

Totalment d'acord Pau!!! Jo no tinc ganes d'acabar-la! Estic x el 3x10, xo juer amb 2-3 setmanes me l'acabo.
Després de veure Lost, pensava que cap sèrie era millor...però veient The Wire crec que sí hi ha de millors!

Jo Pau enyoraré en general tot. La vida diària de la sèrie de la ciutat de Baltimore. Sobretot, les històries que es monten entre els mafiosos de drogues (Avon-Stringer, Omar, Marlo i tot l'entorn) Boníssim. I com no, l'equip d'investigació del tinent Daniels i les històries de McNulty i Bunk!!!
Tot i així, el meu personatge favorit és Stringer!

Roger dijo...

Ahhh, se m'oblidava afegir que la sèrie en audio anglès, guanya molt xo que molt!!!!
Ho dic x si hi ha algú que comenci a veure-la!

Miquel dijo...

Què se n'ha fet de Lost, Bola de Drac...realment ho supera?

Pau dijo...

Les històries de gangstas és el millor, clarament. Els tirotejos, la forma com passen comptes, les amenaces, el funcionament de la compravenda de droga, la forma com parlen...

Jo només he pogut veure en anglès dues temporades perquè a Yonkis només estava en espanyol. Tot i que el doblatge és bo, mai serà el mateix.

Mike, comparteixo aquests referents. Són com una bona cervesa fresca i el cacaolat, respectivament, però The Wire seria, què sé jo, un vi de puta mare, o un uisqui vell, vell. És qualitat.

Jo no entenc de sabors i licors, però sí d'històries, sense ser cap expert en cinema o ficcions audiovisuals. estic convençut que quan comencin a estudiar-se, d'aquí més o menys anys, les séries, The Wire serà un referent a l'alçada del Quixot, El Padrino o Watchmen (el còmic), per posar examples que manejo.

Lost seria algun producte de culte massiu tipus Star Wars i Bola de Drac... No crec que tingui cap símil o no el sé trobar.

Carlos dijo...

Atenció que arriba el destroyer de turno!

The Wire és una grandíssima sèrie, té una gran estètica, un bon muntatge... però la història no deixa de ser coses que ja hem vist. Això no passava amb Lost. La història de Lost, el que arrossegava més enllà dels 45 minuts de capítol, el temps dedicat a llegir sobre la sèrie, sobre els significats, sobre el que passarà... això no ho té The Wire.

Jo també faré un símil. The Wire podria ser una mena de "Snatch, cerdos y diamantes". Una pel·lícula impecable, sobèrbia i brutalment bona, però no va més enllà.

Pau dijo...

Tu també la vas reveure ahir, no?

Jo faria el paralelisme amb Lost per a aquesta peli: intrahistòries i arguments que es creuen, personatges peculiars, fantasia en els muntatges i la narració (els flashbacks i flash forwards d'un versus els canvis bruscs d'escena i la superposició d'imatges -benicio del toro sota Viva Las Vegas // el tio que no pot morir, per exemple- de l'altre).

Lost és una série de culte que mescla aventura, ciència ficció i misteri en un sòl producte, la qual cosa està molt bé. També tenia uns Cliffhangers o escenes finals brutals, del millor que hem vist, que era el que feia voler consumir el següent episodi ràpidament i, si no podies o aquest no et desvetllava les intrigues creades, menjar-te el cap i internet buscant respostes.

The Wire no juga amb el misteri. Per suposat, no fa trampes. No pot fer-les perquè no és ciència ficció. Introdueix personatges extravagants o impossibles, tipus Omar, sí. Però sempre seran més creïbles que el tio que deixa de ser paralític o l'estafador renegat malote.

Després tens joies tipus Ben Linus de la segona, tercera i quarta temporada que et justifiquen una série sencera, una cosa no treu l'altra. Però de la diferència entre fer un drama tan complexe com el de The Wire i el divertimento (superpensat i molt ben realitzat, però divertimento) de Lost és d'on vé la diferència entre obra mestra i gran série.

I oju que per mi tots dos són uns clàssics que m'han fet disfrutar i que seran estudiats en un futur com a tals. I que, segurament, en un 75% de moments vitals, preferiré veure un episodi de Lost a un de The Wire, perquè són "més fàcils". Més de consum ràpid. Com si et fan escollir entre un Pulp Fiction i un Million Dollar Baby, per entendre'ns...

Carlos dijo...

Pau, per a mi, tot el que estas dient s'aplica justament al contrari.

"The Wire no juga amb el misteri. Per suposat, no fa trampes. No pot fer-les perquè no és ciència ficció."

Jo crec que pot crear-ne tant com una de ciència ficció. CSI o House no són ciència ficció i vols esperar a veure què és el que passarà.

"Però de la diferència entre fer un drama tan complexe com el de The Wire i el divertimento (superpensat i molt ben realitzat, però divertimento) de Lost és d'on vé la diferència entre obra mestra i gran série."

De nou, la cosa pot aplicar-se al contrari. A mi em sembla deu mil milions de cops més complexa Lost que The Wire. Per quina raó una és divertimento i l'altra una obra mestra?